
Jak vylepšit klidový vnitroblok pro stovky lidí
Vnitroblok Černická
O vnitrobloku
Vnitroblok Černická - Kounická - Černokostelecká - Limuzská je otevřená velkorysá plocha se dvěma vstupy, kolem které žije v zhruba pět set lidí. Podstatná část plochy patří a spravuje ji městská část Praha 10. Ve většině okolních domů jsou nájemní byty městské části.
Povrch vnitrobloku tvoří tráva, jsou zde desítky listnatých i jehličnatých stromů a keřů. Plocha je lemovaná vozovkou, která je využívaná jen pro obsluhu, ale nelze zde trvale parkovat. Z vybavení jsou zde starší lavičky, ohniště, drobné vyžití pro děti, sušáky na prádlo a volná plocha pro hru. V letech 2025 a 2026 plánuje MČ Praha 10 obnovit vozovku a zlepšit popelnicová stání.
Na základě sousedského setkání dne 12. listopadu 2024 a návazné elektronické ankety vznikl žebříček potřeb obyvatel. Setkání se osobně zúčastnilo 25 lidí, v anketě hlasovalo dalších 31. Celkem se vyjádřilo 56 obyvatel. Žebříček udává, co by bylo dobré z pohledu rezidentů do vnitrobloku doplnit, na co se do budoucna nejvíce zaměřit a také shrnuje podněty k plánované obnově vozovky a popelnicových stání. Hlasování je seřazené dle priorit. Na základě žebříčku potřeb dojde k upřesnění plánu obnovy vozovky a stanoviště popelnic, MČ se bude postupně zabývat i dalšími nápady a připomínkami.
Stanoviště popelnic
MČ Praha 10 plánuje úpravu stanovišť pro popelnice ve vnitrobloku. Obyvatelé se k tomuto tématu vyjádřili v rámci sousedského setkání i ankety, zde jsou hlavní závěry. Podle převažujícího názoru mají mít popelnicová stání a nádoby jednotný styl. Popelnice je třeba zajistit klecí nebo speciálním klíčem, který budou mít k dispozici pouze rezidenti. To by mohlo zamezit nepořádku a rozhrabávání odpadků. Některé popelnice patřící soukromým domům stojí na veřejných pozemcích. Zazněl nápad doplnit nádoby na tříděný odpad a ojedinělé hlasy pro zřízení kompostéru. Převažuje názor pro doplnění pevných (žulových) balisetů u vjezdu pro zajištění průjezdu popelářů.
Vozovka
MČ Praha 10 plánuje kompletní obnovu vozovky ve vnitrobloku. Realizovat by se měla ve dvou etapách v letech 2025 a 2026. Použita bude betonová dlažba o rozměrech dlaždic 20x20cm. I toto téma bylo debatováno s obyvateli. Podle nich je současný stav špatný, vozovka je křivá, propadá se a tvoří se louže. Stávající čištění a údržba je nedostatečná. Důležité je dnes i do budoucna omezit vjezd pouze pro popeláře, zásobování a rezidenty, aby byl zaručen klid. Auta stojící v křižovatce brání rozhledu, někteří parkují ve vnitrobloku načerno. Je potřeba zakázané parkování kontrolovat, upozorňovat na něj a trestat. Společně s vozovkou je vhodné řešit jednotné přístupy k domům. Bylo by dobré zasypat kanál a také uvažovat o odstranění velkých ostrých kamenů podél vozovky, které jsou podle některých nebezpečné zejména pro děti. Několika lidem se nelíbí dlaždice, protože znemožňují jízdu dětí na koloběžkách a bruslích.
Pohled na osvětlení není jednoznačný. Více lidí se přiklání k tomu vybudovat jej (blíže viz žlutý graf), ale pouze za předpokladu, že bude nerušivé, neoslňující, tlumené a jen někde. V hluboké noci by mohlo být vypnuto. Menší část lidí je naopak proti osvětlení a bojí se, že osvětlení bude narušovat noční klid a může do vnitrobloku přilákat cizí lidi.


